Fenntartható jövőkép a logisztikában

A MarChe Kft. raktári operációs folyamatainak kiszolgálásához a Nagoya Kft. TCM típusú gépeket szállított. Erről beszélgettünk Herich Dániellel, a MarChe Kft. ügyvezető igazgatójával, és Horváth Dániellel, a Nagoya Kft. projektigazgatójával.

Balról: Hámori Péter és Horváth Dániel (Nagoya Kft.), Herich Dániel és Faragó Attila (MarChe Kft.)

Mely piaci szegmensben van jelen a MarChe Kft.?
Herich Dániel, a MarChe Kft. ügyvezető igazgatója: A hűtött és fagyasztott élelmiszer-logisztika specialista MarChe Kft. 2002-ben alakult a jelenleg is legnagyobb ügyfele, a Chef Market Zrt. logisztikai feladatainak ellátására. Együtt építettük fel a folyamatainkat, elsősorban a HORECA-szektor kiszolgálására, ami egy igen nehéz terület, hiszen a száraz termékek mellett fagyasztott, hűtött élelmiszerekkel, illetve húsáruval és zöldségekkel is foglalkozunk. 

A terület specialitása a kiemelkedően pontos szedési és az időkapura történő szállítás, hiszen egy hiányzó termék vagy hosszas késés az éttermeknek kiszolgálási problémát okozhat. Egyes termékcsoportoknál just-in-time rendszerrel is dolgozunk megbízóink részére, például az éjszaka beérkező zöldség-gyümölcs szállítmányokat éjszakai komissiózás után, másnap reggel már 5 órától kiszállítjuk az éttermeknek. Ezért nagyon pontos komissiózásra – amely jelenleg 99%-os – és kiszállításra van szükség. A folyamataink jelentős része hűtött térben zajlik, és jelenlegi két, összesen 8000 m2-es raktárterületünk 50%-a hűtött, illetve fagyasztott tárolásra alkalmas. Raktári folyamatainkat WMS rendszer irányítja, a beérkezés és áruátvételtől a komissiózáson át az autókra rakodásig. 

A túratervezést, illetve a szállítások ideje alatt az autók monitorozását pedig egy Waze-zel összekötött rendszerrel oldjuk meg, amely egyedülálló a Budapesti city logisztikában. Országszerte heti 1500 kiszállítási pontra szállítunk, ebből mintegy 1300 a fővárosi desztináció. 

Hogyan zajlik a raktári operáció?

Herich Dániel: A 4000 m2-es A épületben a komissiózásra optimalizáltuk a folyamatainkat, ahol 17 kolléga végzi a kiszedést 3 műszakban. A rendeléseket folyamatosan fogadjuk – főként EDI kapcsolaton keresztül, de a partnereink vevői részére call centert is biztosítunk, ahol nemcsak a rendeléseket tudják leadni, de a problémák kezelését is levesszük a vállukról. A napi zárás időpontja 20 óra, amelyhez másnapi kiszállítást biztosítunk. A komissiózó munkatársak a WMS rendszerből PDA -kon keresztül kapják meg a kiszedési feladatot, majd gyalogkíséretű targoncákkal végzik a megrendelések összekészítését raklapokra, minden hőmérsékleti zónából.

A MarChe Kft. új raktárcsarnokában a nagyon szűk folyosókon végzett teherszállításra tervezett, sokoldalú, kiválóan manőverezhető TCM szűkfolyosós magasraktári targoncákkal végzik az anyagmozgatást

Amint egy rendeléshez az összes termék bekerült a kiszállításhoz használt ládákba – nemcsak kartonos, hanem darabos szedést is végzünk –, az expediálási területre szállítják azokat, és a túrák szerint felosztott területen helyezik el a megfelelő sorba. Egyedi vonalkóddal történik a ládaszintű azonosítás a WMS rendszerünkben, és ezzel tudjuk nyomon követni a teljes komissiózási folyamatot, a szállítást és a visszárut is. A kiszedési területen hamarosan bevezetjük a rolli-kocsikra történő komissiózást is egy új partnerünk országos szintű kiszolgálásához, és ezzel a kiszállítási pontok száma is jelentősen növekszik. 

Flottánk 25 furgonból és 5 kisteherautóból áll, amelyek hűtött és fagyasztott áruk szállítására is alkalmasak. A szállítást és a gépkocsik rakterének hőmérsékletét online követjük nyomon, ezzel is biztosítva a hűtési láncot. Amennyiben a volumen szükségessé teszi, akkor a saját flottánk mellett alvállalkozók bevonásával végezzük a kiszállításokat. A B épületben egy szűkfolyosós állványrendszernek köszönhetően 4000 raklaphely került kialakításra a szárazáruk tárolására, 4000 a hűtött, valamint 500 a fagyasztott áruk raktározására. 

A szűkfolyosós targoncáknak köszönhetően nemcsak a helykihasználtságot, de ezzel együtt a hűtési költségeinket is tudtuk optimalizálni. Az itt zajló be- és kitárolási munkafolyamatokhoz TCM típusú szűkfolyosós gépeket vásároltuk ebben az évben, a teljes anyagmozgató gépparkunk megújítására kiírt tender keretében. A komissiózáshoz használt gyalogkíséretű flottánkat is lecseréltük, illetve ezt folyamatosan bővítjük a megnövekedett volumenhez igazodóan.

Hallhatnánk a flotta-megújításról?

Herich Dániel: A korábban használt vegyes flottánkban üzemelő gépek cseréje időszerűvé vált, ezért az idei év elején tendert írtunk ki 10 új targonca beszerzésére, amelyre több beszállítót is meghívtunk. A pályázatot a Nagoya Kft. nyerte meg, amely céggel már 5 éve kapcsolatban vagyunk a gépflotta szervizelés és teljes körű karbantartása kapcsán, illetve egy-egy gépet is beszereztünk tőlük az együttműködés keretében. A mi tevékenységünkben kiemelten fontos a gépek folyamatos rendelkezésre állása, tehát a gyors és megbízható szervizszolgáltatás alapelvárás, amit a Nagoya Kft. az évek során biztosított számunkra. A beszerzési ár és fogyasztási mutatók mellett ezt is figyelembe vettük a kiértékelés során, és így esett a választásunk az általuk képviselt TCM targoncákra a mostani beszerzés alkalmával is.

Targoncaparkunkat folyamatosan fejlesztettük, de a versenyképességünk javítása érdekében elindított átfogó energetikai – amelyben például egy napelemrendszer kiépítése, valamint a csarnokok hőszigetelésének fejlesztése is helyet kapott – és raktárfejlesztési projekt keretében, az idei évben egy nagyobb volumenű gépberuházás mellett döntöttünk, amit az új csarnokban kialakított szűkfolyosós rendszer is indokolt, hiszen korábban nem dolgoztunk ilyen típusú gépekkel.

A Nagoya Kft.-től milyen típusú gépek kerültek beszerzésre?
Herich Dániel: 8 darab gyalogkísértű elektromos raklapszállító targonca, 1 darab magasemelésű beállós gép, és 3 szűkfolyosós targonca. A gépek szállítása folyamatosan zajlik, és a teljes flotta az év végéig áll üzembe. Ezek között is a szűkfolyosós targonca egy speciális eszköz, amelyet a korábbi anyagmozgatási folyamatainkhoz nem használtunk.

Miben speciális ez a targonca?
Horváth Dániel, a Nagoya Kft. projektigazgatója: A nagyon szűk folyosókon végzett teherszállításra tervezett, sokoldalú, kiválóan manőverezhető TCM szűkfolyosós magasraktári targonca a nagysikerű Tergo tolóoszlopos targonca alvázára épült. A 180°-ban elforduló villájával elsősorban indukciós megvezetéssel, vezetősínnel felszerelt folyosókon használható, de normál raktárakban is kitűnő munkát végez (indukciós megvezetés nélkül is működik). Mivel a targoncának az 1640 mm folyosószélesség mellett már 3700 mm széles szállítófolyosó is elég, a raktárban maximalizálható a helykihasználás és a raktározási kapacitás. 

A gép 10,35 méteres emelési magasságig használható, és alkalmazása kiválóan kombinálható magasemelésű villástargoncákkal, melynek eredményeként az áruk egymásra rakodására legalkalmasabb targonca együttműködik az áruk polcról leemelésére legalkalmasabb targoncával. A gép alkalmas kétoldali rakodásra az elfordítható villának köszönhetően. A 180°-ban elfordítható villaegységgel a kezelő kényelmesen rakodhat a folyosó mindkét oldalán a targonca megfordítása nélkül. A VNA sínes vagy huzalos targoncavezetés 80%-kal csökkenti az emelési/süllyesztési időt, mivel lehetővé teszi, hogy a kezelő biztonságosan emelje és süllyessze a rakományt haladás közben. 

A targoncát a padlóra szerelt sínek vezetik, így a kezelőnek csak az árumozgatásra kell koncentrálnia. A munkaciklus általában 15-20%-kal gyorsabb, mint a nem vezetősínes targoncáknál. A hatékonyságot tovább növeli az előválasztó, amely a megfelelő tárolószint gyors és pontos elérését garantálja. A kezelőt kamera és monitor segíti a tökéletes kilátásban. Az all-in-one Ergologic botkormánnyal minden hidraulikus művelet könnyen szabályozható. Az iparág legergonomikusabb kialakításának köszönhetően a kezelő olyan testhelyzetet vehet fel, ahol minimális mértékben feszülnek az izmok, ínszalagok és idegek. Az alapfelszereltségbe tartozó dinamikus kanyarodás- szabályozó (DCC) automatikusan csökkenti a sebességet kanyarodáskor, ezáltal a hatékonyság maximális biztonsággal párosul.

TCM elektromos raklapszállítók és TCM beállós targoncák teljesítenek szolgálatot a MarChe Kft. raktáraiban

Mi jellemzi a komissiózáshoz újonnan beszerzett gépeket?
Horváth Dániel: A TCM PTF elektromos raklapszállító gépet maximális rugalmasság jellemzi. A felhajtható platformmal rendelkező PTF típus lehetővé teszi, hogy a kezelő a feladatának megfelelően ráállós, vagy gyalogos üzemmódban használja. Ez hatékonyabb munkavégzést eredményez, mivel gyorsan lehet változtatni az üzemmódokat, tehát csökken a targoncák TCO-ja (Total Cost of Ownership – tulajdonlás teljes költsége). 

A kezelő biztonságosan és gyorsan felhajthatja a platformot és lehajthatja az oldalsó támasztó karokat a gyalogos üzemmódú működéshez. Hosszabb útvonalaknál, ahol nagyobb sebességgel kell haladni, gyorsan lehajtható a platform és felhajthatók az oldalsó támasztó karok. A raklapszállítónak stabilnak és biztonságosnak kell lennie ahhoz, hogy a komissiózó munkatársak a feladatokat a lehető leggyorsabban tudják végrehajtani – ezeket az igényeket szem előtt tartva tervezték meg a PTF típust. 

A szabadalmazott TDS rendszer hajtókerék segítségével folyamatosan maximális vonóerőt biztosít a rakomány súlyától függetlenül. A hátsó stabilitásszabályzó görgők beépített ütéselnyeléssel és változó lengéscsillapítással rendelkeznek, ami a haladási körülményeknek megfelelően automatikusan változik, folyamatosan maximális targonca stabilitást biztosítva. Az opcionális ASR (aktív kipörgésgátló) tovább javítja a hajtókerék tapadását és a targonca stabilitását csúszós és nedves felületeken. Ez az ütések és rezgések elleni védelem meghosszabbítja a targonca élettartamát. 

A csillapított platform növeli a kezelő kényelmét és növeli a termelékenységet. Emellett a TCM beállós targonca teljesít még szolgálatot a MarChe Kft. raktáraiban, amely ideális a talajszint feletti be- és kirakodáshoz, a belső átrakáshoz, az egymásra rakáshoz és a komissiózáshoz is. A leggyorsabb haladási, emelési és süllyesztési sebességgel, kiváló stabilitással rendelkező és nagyon kompakt TCM állványos rakodók rendkívül helytakarékosak és nagyon kicsi rakodófolyosókon képesek dolgozni, mivel a kezelő a targoncában van elhelyezve. Jobb teljesítményt és biztonságosabb munkakörnyezetet biztosítanak a kezelőnek. 

A nagy akkumulátor-kapacitás lehetővé teszi, hogy ezek a nagy teljesítményű járművek műszakváltáson keresztül is könnyen működjenek. Az ergonomikusan kialakított kezelőszervekkel a kezelő maximális kényelmet élvez, valamint a speciális alakú keskeny villákkal a raklap pontosan és gyorsan felvehető. A kezelő biztonságos, védett környezetben dolgozik, test- és kartartóval ellátva. 

A kormánykerék állítható, így maximális kényelmet biztosít. A magas emelési sebességet és a 6,75 méteres emelési magasságot (szenior modellnél) összepárosítottuk a stabil működéssel és a különféle opciók, mint például az oldalsó stabilizátorok, az oldalsó görgőkerekek még nagyobb teherbírást tesznek lehetővé. Az alacsony fellépő lehetővé teszi, hogy a gyakori ki-be lépéseknél a kezelő terhelése minimálisra csökkenjen.

Mi a következő lépés a két cég közötti együttműködésben?
Herich Dániel: Elkötelezettek vagyunk a folyamatos fejlődés és fejlesztés mellett, jelenleg is folyamatban van a 12 új anyagmozgató gép mellett további 3 targonca beszerzése, és jelenleg ennek a feltételeiről tárgyalunk a Nagoya Kft.-vel. Az eddigi tapasztalataink szerint az új gépeknek köszönhetően a kiszedési teljesítményt több mint 15%-kal tudjuk növelni, az energia felhasználásunk 7%-kal csökken és 2000 új raklaphellyel tudtuk növelni a tárolási kapacitásunkat. 

Forrás: https://www.scmonitor.hu

Amik még érdekelhetik

Legfrissebb híreink