Innovatív rakodásbiztonsági megoldás

A Dreher Sörgyárak Zrt. számára a dolgozók biztonsága elsődleges, ezért a kamionokra történő fel- és lerakodási munkafolyamatot még biztonságosabbá tették a SOLAN i-STOP rendszer, azaz egy vezeték nélküli, intelligens kerékrögzítő ék használatának bevezetésével.

A Dreher Sörgyárak 1854-es alapítása óta, hagyományainak és nemzetközi hátterének köszönhetően vált napjainkra Magyarország vezető sörgyárává. Évente 460 millió korsó sörrel veszi ki a részét a magyarok sörfogyasztásából. A gyár beszállítóinak 95%-a hazai kis- és középvállalkozás. A nagy múltú gyár 2017 óta a Japán legnagyobb sörgyártójaként számon tartott Asahi leányvállalata, így a hagyományosan magyar márkák – a Dreher, az Arany Ászok és a Kőbányai – mellett olyan világszerte közkedvelt söröket is forgalmaz, mint az Asahi Super Dry, a Kozel, a Pilsner Urquell, a Peroni, a Meantime, a HB, valamint a Kingswood cider.

Biztonság nyitott rendszerű rakodásnál is
A gyártáshoz szükséges alap- és csomagolóanyagokat, valamint a késztermékeket egy 30 000 raklap kapacitású, több épületből álló raktárterületen tárolják. Naponta 70 és 150 rakodás történik a Dreher Sörgyárak Zrt. Jászberényi úti gyárának területén, amely a teljes, kimenő és bejövő kamionforgalmat lefedi. A teherautókat 10, a raktárcsarnokok kapui előtt kijelölt álláson két oldalról, talajszintről targoncákkal rakodják. 

Minden kamion időablakra érkezik, és a beléptetésnél a diszpécserektől sms-ben is értesítést kap a sofőr, hogy a telephely melyik részén, hányas számú állásban fog történni a rakodás. Az árukiadók kinyomtatják a rakodáshoz szükséges dokumentumokat, majd a targoncavezető az adott kamionra felpakolja, vagy leveszi az árut, de mindkét esetben a rakodást csak akkor lehet megkezdeni, ha a kamion megfelelően rögzített.

Folyamatosan keressük azokat a technikai megoldásokat, amelyekkel tovább tudjuk növelni dolgozóink, illetve a külső partnereink alkalmazottainak munkavégzése során a biztonságot telephelyünkön, és ezt előtérbe helyezve döntöttünk egy innovatív rakodásbiztonsági rendszer bevezetése mellett az idei évben. Ezt a döntést az is nagyban motiválta, hogy a tavalyi év végén egy nem megfelelően rögzített kamion rakodása közben majdnem baleset történt, mert a kamionsofőr hirtelen elindult a rakodóhelyről, és erről a rakodást végző targoncás kollégát előzetesen nem értesítette. Az eset kapcsán nemcsak az derült ki számunkra, hogy a gépkocsivezetők és a raktári munkatársaink között nem megfelelő a kommunikáció a rakodási munkafolyamat megkezdését és befejezését illetően, hanem az is, hogy a kamionsofőr a saját, rögzítésre alkalmas ékjét nem minden esetben használja megfelelően, illetve ennek tényét elég körülményes kontrollálni. 

Ezért elkezdtünk keresni egy olyan a megoldást, amely a rakodásban résztvevő minden érintett számára nagyobb biztonságot tud nyújtani annak érdekében, hogy ne fordulhasson elő még egy ilyen „majdnem baleset” sem a telephelyünkön. Feltérképeztük a piacon elérhető, illetve a cégcsoporton belül a rakodásbiztonságra alkalmazott technikai eszközöket. Ennek során találtuk meg a számunkra megfelelő megoldást – a SOLAN i-STOP rendszert, azaz egy vezeték nélküli kerékrögzítő éket, amely lehetőséget ad arra, hogy egy raktárcsarnok dokkolókapujánál vagy nyitott rendszerű rakodásnál is a megfelelő kommunikáció és jelzőrendszer révén garantálja a rakodási munkafolyamat biztonságát. Ezt az innovatív eszközt a magyarországi forgalmazótól, a Nagoya Kft.-től szereztük be.

Természetesen folyamattechnikailag a rakodással kapcsolatos teendők szigorúan szabályozottak és dokumentáltan rögzítettek a vállalatunknál, azonban a SOLAN i-STOP rendszer használatával még tovább szűkítettük annak lehetőségét, hogy a folyamatoktól bárki is eltérjen. Egyébként az általunk szervezett szállításokhoz kapcsolódóan a fuvarozó vállalkozásokkal szerződésbe foglaljuk a kerékék kötelező használatát, de garantálni ennek a feltételnek a meglétét csak a SOLAN i-STOP rendszer használatával sikerült elérni – mondta Krunity Milán, a Dreher Sörgyárak Zrt. logisztikai vezetője.

Krunity Milán, a Dreher Sörgyárak Zrt. logisztikai vezetője

Az intelligens kerékrögzítő ék
A SOLAN i-STOP egy elektromos kerékrögzítő ék – vízálló, fémből készült egység vezeték nélküli szabályozóval –, amely a tehergépkocsi biztonságos rögzítésének tényét továbbítja a vezérlőegység felé. A rakodás csak akkor kezdhető meg, ha a kamiont az ékkel megfelelően rögzítették. Ekkor a rendszer részét képező közlekedési lámpa, amely a raktár felőli részen rögzített, zöldre vált, jelezve ezzel a targoncavezetőnek, hogy a rakodás biztonságosan megkezdhető, míg a kamion felé elhelyezett jelzőlámpa pirosra vált, és a teherautó addig nem indítható el, amíg erre a sofőr zöld jelzést nem kap a rendszertől. Ehhez a rakodás befejeztével a targoncavezető megnyomja a SOLAN i-STOP rendszer kontrollpaneljén a kerékrögzítő ék abroncs alóli kivételét engedélyező gombot, és ekkor kiveheti a sofőr a kamion alól a kerékéket, és csak a zöld jelzésnél indulhat el. Amennyiben a vezeték nélküli kerékrögzítő éket a sofőr engedély nélkül távolítaná el, akkor ezt követően, 5 másodperc elteltével a rendszer hang- és fényjelzéssel – sárga villogó lámpával – hívja fel a rakodást végzők figyelmét a veszélyre.

A rakodás csak akkor kezdhető meg, ha a kamiont a vezeték nélküli SOLAN i-STOP kerékékkel megfelelően rögzítették, és ekkor a raktár felőli részen működő közlekedési lámpa zöldre vált, jelezve ezzel a targoncavezetőnek, hogy a rakodás biztonságosan megkezdhető

A Dreher sörgyár területén a SOLAN i-STOP mind a 10 rakodási pozíciónál felszerelésre került. A targoncavezetők számára a jelzőlámpát a raktár kapuinál helyezték el, míg a kamionsofőrök számára 4,4 méter magasan, kültéren rögzítették, hogy jól látható legyen.

A zöld és piros lámpák megfelelő és egyértelmű vizuális kommunikációt biztosítanak a gépkocsivezető és a rakodást végző targoncás munkatárs között. Azt, hogy az éket a kamionsofőr megfelelően helyezte-e el az egyik abroncs alá, a rendszerhez tartozó közlekedési lámpa egyértelműen jelzi. Nagy előny, hogy a SOLAN i-STOP egy vezeték nélküli kerékrögzítő ék, így könnyen kezelhető, nem akadályozza a be- és kirakodási munkafolyamatot. Karbantartása egyszerű, hiszen nincsenek elektromos kábelek, és a rendszer akkumulátorát csupán évente egyszer kell cserélni. Használatával megelőzhetőek az emberi hibából adódó esetleges biztonsági kockázatok – foglalta össze Krunity Milán a SOLAN i-STOP rendszer előnyeit.

SOLAN i-STOP kerékrögzítő ék
A logisztikai központokban és raktárakban a ki- és berakodás során a balesetek többsége azért következik be, mert a targoncakezelő és a tehergépkocsi vezetője között nincs megfelelő kommunikáció. Ezt a problémát oldja meg a SOLAN i-STOP – az intelligens kerékrögzítő ék. A SOLAN i-STOP egy vezeték nélküli kerékrögzítő ék, amely raktárakban és logisztikai központokban a teherautókra történő rakodási folyamat biztonságát szolgálja. 

A rendszer a tehergépkocsi rögzítésének tényét továbbítja egy vezérlőegység felé, amely a raktárépület elektromos dokkolókapuját is működteti. A dokkolókapu csak akkor nyitható, ha a kamion kerekét biztonságosan rögzítették. Ez esetben a raktár felőli részen zöld lámpa jelzi a targoncavezetőnek, hogy megkezdheti a rakodást, míg a dokkolókapun kívül elhelyezett piros lámpa a kamionsofőrnek jelzi, hogy rakodás történik.

A biztonsági közlekedési lámpáknak köszönhetően a SOLAN i-STOP kerékrögzítő ék olyan rámpánál is használható, amely nincs elektromos kapuval felszerelve.

A SOLAN i-STOP rendszerrel megakadályozhatók a rakodási folyamat során előforduló baleseteket a logisztikai központokban, mert ha a kamionsofőr elmozdulni készül az i-STOP-ról, akkor kétféle riasztás történik: az 5/10/15 másodperces hangjelzés, amelynek hallatán a targoncavezető kiszállhat a targoncából és biztonságos helyre mehet, illetve vörös LED-fényjelzés, amely arra figyelmeztet, hogy a tehergépkocsi rakodóterében tartózkodó minden személy térjen vissza a rámpára.

A SOLAN i-STOP rendszer előnyei

  • A vezeték nélküli SOLAN i-STOP rendszer elektromos vezetékek és kommunikációs kábelek nélkül kommunikál a logisztikai központ dokkolókapujával.
  • A fémből készült, egyedi szabályozóval felszerelt SOLAN i-STOP bármilyen tehergépkocsitömeget elbír.
  • A SOLAN i-STOP rendszer akkumulátorát évente egyszer kell csak cserélni.
  • Karbantartása egyszerű, mivel nincsenek elektromos kábelek és nincs kopás.
  • A SOLAN i-STOP nem zavarja a raktárépületben már meglévő kommunikációs frekvenciákat.
  • A rendszer nem korlátozza a be- és kirakodást. Az arra illetékes személyzetnek a „megkerülő” gomb használatával lehetősége van a kapukat kinyitni vagy a rendszeres karbantartási munkákat végrehajtani.
  • Teljes körű kompatibilitás: a rendszer bármilyen típusú tehergépkocsival és elektromos kapuval működik.
  • A rendszer problémamentesen használható olyan helyen is, ahol nincs elektromos kapu.
  • Az eszköz a közlekedési lámpák segítségével ellenőrzi, hogy a SOLAN i-STOP megfelelően lett-e elhelyezve a kamion kereke alatt, ezzel növelve a be- és kirakodás biztonságát.
  • Megelőzi a sofőrök hibájából adódó esetleges biztonsági kockázatokat.
  • A piac többi hasonló rendszeréhez képest költségtakarékos megoldás.

 Forrás: https://www.scmonitor.hu

Amik még érdekelhetik

Legfrissebb híreink